برون‌ سپاری منابع انسانی

 

برون‌سپاری (Outsourcing) به معنی واگذاری فعالیت‌‌های داخلی یک کسب و کار به یک تامین کننده خارجی با قرارداد مشخص می‌‌باشد. بهتر است اصلاح برون‌سپاری را در خصوص فعالیت‌هایی بکار ببریم که انجام آن در داخل سازمان به عنوان یک گزینه بالقوه قابل بررسی و انجام باشد.

در برون‌سپاری یا به اصطلاح BPO ( Business Process Outsourcing) ریسک و مسئولیت انجام برخی تسک‌ها را به یک مجموعه دیگر واگذار می‌شود.

اهداف و انگیزه‌های برون‌سپاری در یک سازمان با سازمان دیگر متفاوت است و هر مدیری می‌تواند با یک هدف متفاوت اقدام به این کار بنماید. به طور کلی باید گفت که هدف اصلی از برون‌سپاری فعالیت و فرآِیندها در یک سازمان انجام کارها با استاندارد بالاتر، کارایی بیشتر و هزینه‌ی کمتر است. ضمن اینکه یکی از مزایای بالقوه‌ی برون‌سپاری، افزایش انعطاف‌پذیری می‌باشد.

برون‌سپاری راهبردی درواقع به فعالیت‌های اصلی مربوط به کسب و کار سازمان می‌گویند که می‌تواند به صورت بالقوه و بالفعل برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد کند و منجر به خلق ارزش برای سازمان شود.

برون‌سپاری منابع انسانی چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین خدمات حوزه منابع انسانی جذب و تامین نیرو می‌باشد که مباحث برنامه‌ریزی، کارمندیابی و گزینش را دربر می‌گیرد. جذب و استخدام می‌تواند مستقیما در بهره‌وری و اثربخشی سازمان تاثیر بگذارد بنابراین استخدام نادرست هزینه‌های بسیاری را به سازمان تحمیل کرده و موجب بروز مشکلات بسیاری می‌گردد.

فرآیند استخدام یکی از اصلی‌ترین فرآیندهای یک کسب‌و‌کار است که باید با ویژگی‌های خاص سازمان‌ها وشرایط بازار رقابتی امروز سازگار شود. یکی از مواردی که توانسته موجب افزایش کارایی فرآِیند جذب و استخدام شود، برون‌سپاری فرآیند جذب است به این صورت که تمامی مراحل جذب و استخدام توسط یک تامین کننده بیرونی انجام می‌شود.

 این رویکرد برای اولین بار در سال 1990 در امریکا مطرح شد که با اهداف متفاوتی در هر سازمان انجام می‌شود و مزایا و معایب خود را دارد اما امروزه سازمان‌ها با تمرکز بر روی مزیت رقابتی خود و کسب سود بیشتر به دنبال برون‌سپاری توسعه منابع انسانی می‌باشند.

برون‌سپاری استخدام، از طریق پنهان نگهداشتن نام سازمان و کاهش سفارش‌های استخدامی و ایجاد هم‌افزایی در جهت یافتن نیروهای متخصص و شایسته از طریق آزمون های علمی و عملی، باعث ایجاد فرصت‌های استخدامی برابر شده است.

 

 

1 دیدگاه

  1. علی نیازی
    1400-01-16

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است.

ارسال دیدگاه